Hybride racer van Porsche

Porsche heeft een hybride variant klaar van de 911 GT3 R raceauto. Die dient voorlopig nog als rijdend laboratorium.

Porsche toont op de Autoshow in Genève de 911 GT3 R Hybrid. Dat is een langeafstandsracer met een hybride-functie die wel flink anders is dan we gewend zijn.

Bij de GT3 R wordt de 480 pk sterke boxer bijgestaan door twee elektromotoren die in de voorwielen zijn geplaatst. Beide leveren ze 82 pk. De elektromotoren worden niet gevoed door een accupakket maar door een vliegwielgenerator die staat op de plek van de bijrijder.

De generator wordt geactiveerd wanneer er remacties worden gedaan. De energie wordt losgelaten op de voorwielen als er uit bochten wordt geaccelereerd of wanneer er op vol vermogen wordt ingehaald. Die extra kracht is voorhanden als de generator zes tot acht seconden is opgeladen.

Gewicht

De techniek is ontwikkeld in de Formule 1 door het AT&T Williams team. Volgens Porsche zorgt de hybride-techniek niet alleen voor snellere rondetijden, maar kan er ook brandstof worden bespaard. Daardoor kan het gewicht van de brandstoftank worden gereduceerd en hoeven minder pitstops te worden gemaakt.

Na de show in Genève wordt de auto ingezet bij langeafstandraces op de Nürburgring. Hij maakt onder meer zijn opwachting tijdens de 24 Uren op de Nordschleife. Porsche heeft niet ten doel om die race te winnen.

De GT3 R Hybrid doet voorlopig dienst als rijdend laboratorium waarin onderzoek wordt gedaan naar techniek voor hybride sportauto’s voor op de openbare weg.

Tip de redactie