Opel presenteert toekomstplannen

Opel heeft de plannen voor de komende vijf jaar aangekondigd. In die periode wordt Opel afgeslankt en moet er een winstgevend merk tevoorschijn komen.

De nieuwe Opel-baas Nick Reilly heeft vandaag de plannen van Opel voor de komende jaren bekendgemaakt. In vijf jaar tijd wordt er elf miljard euro in het merk geïnvesteerd.

In 2011 moet Opel ‘break even’ spelen, waarna in 2012 weer winst moet worden geschreven.

De komende tijd moeten de tanden bij Opel nog even flink op elkaar. Er worden 8.300 banen geschrapt. De grootste klap valt daarbij in België, waar de fabriek in Antwerpen wordt gesloten.

Banen

Daarbij gaan 2.377 banen verloren. Niet alleen fabrieksarbeiders verliezen hun baan. Ook in de commerciële functies gaan er banen verdwijnen. In Nederland zullen dat er twintig zijn.

General Motors heeft, na het besluit om Opel te houden in plaats van het te verkopen, al weer 600 miljoen euro in het merk gepompt. In totaal is er 3,3 miljard euro nodig om Opel er weer bovenop te helpen.

Daarvoor aast GM op 2,7 miljard euro overheidshulp die moet komen van de regeringen van de landen waarin Opel is gevestigd.

Introducties

In het plan van Reilly staat dat in 2012 tachtig procent van de productielijnen bij Opel niet ouder is dan drie jaar. Daarvoor worden de komende tijd flink wat introducties gedaan. Dit jaar verwachten we een vernieuwde Corsa, Meriva, Movano en Astra Sports Tourer.

In 2011 is het onder meer de beurt aan de plug in-hybride Ampera en de nieuwe Zafira. Ook heeft Reilly bevestigd dat er voorrang wordt gegeven aan een model in het A-segment onder de Corsa.

De komende tijd wordt er een miljard euro in ‘groene’ technieken gestoken. Daarvan wordt onder meer de lancering van de Ampera bekostigd, worden er kleine elektrische auto’s ontwikkeld en wordt er geïnvesteerd in aardgas- en LPG-technieken.

Tip de redactie