In detail: Volvo S60

Na tien jaar is het bij Volvo tijd voor een nieuwe S60. We hebben er al het één en ander van laten zien, maar nu is de alle informatie over het nieuwe model vrijgegeven.

Volvo presenteert de helemaal nieuwe S60 op de Autosalon van Genève. En dat belooft wat. Volgens Volvo liggen de rijkwaliteiten op een hoger niveau dan bij welke andere Volvo dan ook.

Bij het onderstel ligt de nadruk op sportiviteit. “Zonder het comfort helemaal uit te bannen,” aldus Volvo.

Eén van de technologieën die daar aan bijdraagt, is het Corner Traction Control. Daarbij wordt in bochten het binnenste wiel afgeremd, terwijl er extra kracht gaat naar het buitenste wiel. Zo kunnen bochten strakker worden genomen en wordt onderstuur onderdrukt.

Slip

Verder is er het Advanced Stability Control, dat slip in een bocht heel vroeg detecteert en het Traction Control-systeem helpt om vroeg in te grijpen. Overigens is er voor de Amerikaanse en Aziatische markt een meer op comfort gericht onderstel ontwikkeld.

Noviteiten op het gebied van veiligheid zijn de Pedestrian Dectection met Full Auto Brake. Daarbij herkent de auto overstekende voetgangers en kan de auto met snelheden tot 35 km/u automatisch tot stilstand komen, als de bestuurder niet op tijd reageert.

Bij hogere snelheden zorgt het systeem voor een zo laag mogelijke snelheid in geval van aanrijding Ook het City Safety-systeem is standaard op de S60. Dat kan aanrijdingen met voorliggers bij snelheden tot 30 km/u verkleinen. 

Motoren

In het eerste productiejaar is de S60 te koop met drie verschillende dieselmotoren en twee benzineversies. De diesels zijn de D5; een 2,4-liter vijfcilinder met een vermogen van 205 pk en een maximale trekkracht van 420 Nm. Als gemiddeld verbruik wordt 5,9 liter op 100 km opgegeven. De S60 gaat er in 7,8 seconden mee van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is 235 km/u.

De nieuwe 2,0-liter vijfcilinder met 160 pk en maximaal 400 Nm koppel gaat in de nieuwe S60 als D3 door het leven. Ten opzichte van de huidige 2.4D is de cilinderinhoud iets verkleind. Het gemiddelde verbruik komt uit op 5,2 liter per 100 km.

Zestraps

De 0-100-sprint gaat in 9,2 seconden en de top is 220 km/u. De motoren zijn standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak en als optie staat een zestraps automaat.

Later in het eerste jaar volgt ook de ‘groene’ Drive-versie. Daarbij is de S60 voorzien van de 115 pk sterke 1,6-liter diesel. Het verbruik blijft beperkt tot 4,3 liter op 100 km en daarbij hoort een CO2-uitstoot van 115 gr/km. Daarmee kan de S60 dus met twintig procent bijtelling worden gereden.

De sterkste benzinemotor huist in de T6. Dat is een 3,0-liter zescilinder lijnmotor met een vermogen van 304 pk en een maximaal koppel van 440 Nm. Het levert een sprinttijd op van 6,5 seconden en de top is 250 km/u. Volgens Volvo ligt het verbruik tien procent lager dan bij de vorige T6. Er wordt 10,2 liter per 100 km opgegeven.

Benzinemotor

De andere benzinemotor is een helemaal nieuwe direct ingepoten 2,0-liter GTDI viercilinder. Die levert een vermogen van 203 pk en maximaal 300 Nm trekkracht. Daarmee gaat de Volvo in 7,7 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is 235 km/u. Het gemiddelde verbruik komt uit op 7,9 liter per 100 km.

Vervolgens meldt Volvo al meteen wat we de komende vijf jaar voor nieuwigheden kunnen verwachten onder de motorkap van de S60. Dat betreft drie andere varianten van de GTDI-motoren.

Onder de typenamen T3 en T4 gaan de toekomst 1,6-liters schuil met vermogens van 150 en 180 pk. De 2,0-liter komt er onder de naam T5 ook nog als 240 pk-versie.

Gent

Volvo bouwt de S60 in Gent. In augustus worden de eerste exemplaren afgeleverd in Nederland. Per jaar moeten 90.000 S60’s worden gebouwd; voor Nederland staan 1.500 stuks op de jaarplanning.

Volvo belooft voor zowel de benzine- als de dieselversie een vanafprijs van minder dan 36.000 euro. Daarvan gaat volgens planning eenderde naar Europa, eenderde naar Noord-Amerika en eenderde is bestemd voor de rest van de wereld.

Tip de redactie