Gereden: Ford S-Max

Ford heeft de S-Max - de dynamische full-size MPV van het merk - vernieuwd. De aandrijflijn, met een nieuwe EcoBoost benzinemotor die standaard is gekoppeld aan een 6-traps automaat met dubbele koppeling (Powershift) is het grootste nieuws.

Rond Jerez in Zuid-Spanje maken we de eerste kilometers. Ook de Mondeo krijgt eind april/begin mei de beschikking over deze nieuwe aandrijflijn.

De nieuwe 2-liter turbo-benzinemotor met 203 pk vervangt tegelijkertijd de 2.3-liter en  de 2.5 T. En dat lijkt een prima zet van Ford. Eerste indruk: de krachtbron tracteert op flink wat smeuïgheid (300 Nm) en ook op pure kracht.

In 8,5 seconden naar 100 km/h is meer dan vlot voor zo’n grote ruimtewagen van 1700 kg. We reden in heuvelachtig Zuid-Spanje dus we schatten in dat de auto in het vlakke Nederland echt de stenen uit de straat trekt.

Automaat

Wie de nieuwe motor bestelt, krijgt daar standaard een 6-traps automaat bij met dubbele koppeling, de Ford Powershift. Eerste indruk: de bak schakelt iets trager dan de DSG van VW maar nog altijd zeer vlot en is sowieso een enorme stap vooruit vergeleken met de oude automatische versnellingsbak die Ford aanbood in S-Max en Mondeo.

Sneller, maar ook zuiniger door meer efficiency (o.a. directe injectie) en natuurlijk turbotechniek. Ford was dan wel niet de eerste op downsize-gebied: deze EcoBoost SCTi lijkt een aardige inhaalslag als we de fabriekscijfers moeten geloven. De 2-liter neemt bijvoorbeeld genoegen met 8,1 liter brandstof per 100 kilometer.

Stil

Wat ons verder opvalt na het eerste middagje sturen: wat is die nieuwe S-Max stil! Het gaat er erg beschaafd aan toe binnenin de auto. Ook als je flink intrapt. In krap bochtenwerk merk je overigens wel dat je met 4,8 meter auto onderweg bent.

Je ontkomt niet aan onderstuur en overhellen. Maar voor een full-size MPV is het zeer zeker goed gedaan, die rij-beleving van de S-Max. Maar dat vonden we bij zijn lancering in 2007 ook al. Van het drukke dashboard en de matige overzichtelijkheid daarvan worden we weer wat minder vrolijk.

Is de S-Max de dynamische van de twee, grote broer Galaxy is de echte ruimte-auto van Ford. Ook die auto krijgt de vernieuwde techniek mee en het nieuwe motorenpallet.

Dieselrange

Naast de nieuwe benzinemotor is namelijk ook de dieselrange in de S-Max opgefrist. De 2.0-liter Duratorq TDCi motorfamilie is er nu als 140 en 163-pk variant. Ook op die twee dieselmotoren is de nieuwe automatische bak met dubbele koppeling leverbaar.

Naast nieuwe techniek zijn de S-Max/Galaxy ook uiterlijk licht vernieuwd.

Eind april staan de nieuwe Ford ruimtereuzen bij de dealer. We hebben alleen nog richtprijzen. De S-Max met de nieuwe 2.0 EcoBoost SCTi motor moet ongeveer 42.500 gaan kosten.

Ook de Mondeo, de auto die de basis vormt voor zowel S-Max als Galaxy, krijgt vanaf eind april de beschikking over de nieuwe EcoBoost benzinemotor met Powershift.

Een uitgebreide rij-impressie van de nieuwe Ford S-Max leest u binnenkort in AutoWeek.

Tip de redactie