Recordaantal consumentenacties voor nieuwe auto’s

AMSTERDAM - Zowel de auto-importeurs als de belangrijkste autodealers zijn meer dan ooit actief om de consument naar de showroom te lokken. Daarbij wordt naar een aloud en probaat middel gegrepen: prijsvoordeel. Voor de consument lopen meer dan tweehonderd acties.

De verkoop van nieuwe auto’s zit in het slop. In het eerste halfjaar zakte de afzet met 26 procent vergeleken met dezelfde periode in 2008. Tegelijkertijd trekt de verkoop van occasions - mede geholpen door de sloopregeling - juist weer wat aan.

Door het ontbreken van voldoende aanwas van inruilers ontstaat er zelfs hier en daar al een tekort aan occasions. Alle reden dus voor de autodealers en –importeurs om vol gas te geven bij de verkoop van meer nieuwe auto’s.

Showroom

Ook het kopend publiek begint de weg naar de showroom weer op te zoeken. Dat blijkt allereerst uit het toegenomen bezoekcijfers van de actieverzamelsite van Nederland: actieauto.nl. In de afgelopen periode steeg het bezoekersaantal naar liefst 130.000 bezoekers per maand. Tezamen bekijken deze bezoekers ruim 300.000 actiepagina’s per maand.

Door de huidige economische omstandigheden lijkt de autoconsument wel aanzienlijk langer over een aankoop te willen nadenken. Daarbij lijkt de aandacht te verschuiven van ‘wat’ men koopt naar ‘waar’ men koopt.

De gemiddelde actie op Actieauto.nl biedt de consument een voordeel van € 2.435. Bepaalde uitvoeringen van de Jeep Grand Cherokee bieden op dit moment het allergrootste voordeel daarop valt tot € 18.000 te besparen.  

Tip de redactie