Saturn sleept hybrides mee in val

AMSTERDAM - Met het verdwijnen van Saturn, verliest GM zijn milieumerk.

Door de reorganisatie is het in het slechtste geval aan het einde van het jaar afgelopen met Saturn. Dat is slecht nieuws voor het groene imago van GM. Een kwart van de hybride-verkopen van het concern, komen namelijk voor rekening van dit merk. Dat heeft het vakblad Automotive News berekend. Ook doet Saturn een flinke duit in het zakje om het gemiddelde brandstofverbruik van het autoconcern omlaag te halen. Saturn biedt namelijk géén V8’s en grote SUV’s aan.

Van de Saturn Vue hybrid en de Audra hybrid zijn vorig jaar 3.205 stuks verkocht. GM verkocht in totaal een – alleszins bescheiden 11.454 hybrides. Naast de Saturns zijn dat de Cadillac Escalade, GMC Yukon en de Chevrolet Tahoe hybrid.

Het is maar de vraag om na het verdwijnen van Saturn de hybride-techniek overleeft in andere GM-producten. “De hybride-techniek is niet uniek voor Saturn,” stelt GM’s product-directeur Mark LaNeve ons gerust. "Het zou dus bij elk ander overlevend merk kunnen terugkeren.”

Tip de redactie