Saab 9-5 op de Nordschleife

Door alle overnameperikelen zou je bijna vergeten dat Saab ook nog bezig is met nieuwe modellen. Gelukkig ligt de ontwikkeling van de nieuwe 9-5 in ieder geval niet stil, getuige deze testrit op de Nordschleife.

De Saab 9-5 komt op het platform van de Opel Insignia te staan. Oorspronkelijk zou de auto daarom naast de Insignia uit de fabriek in Rüsselsheim van de band rollen.

Omdat General Motors Saab wil afstoten, vindt de productie echter gewoon in Trollhättan plaats. Door de verwantschap met de Insignia groeit de 9-5 naar een lengte van 5,00 meter, 17 centimeter meer dan de huidige 9-5.

Het delen van techniek gaat verder onder de motorkap. Het motorengamma trapt af met de 1,6-liter turbomotor uit de Opel Insignia, die goed is voor 180 pk. De testauto’s hebben volgens onze spionagefotografen een 210 pk sterke 2,0-liter turbomotor onder de kap.

De 2,8-liter V6 turbomotor is de topmotor, goed voor 260 pk. Stiekem hopen we op een potente Aero-versie met de 325 pk sterke turbomotor uit de Insignia OPC, maar daar hebben we op dit moment geen enkele aanwijzing voor. Verder vinden ook de CDTI-diesels ook hun weg naar de 9-5.

Saab onthult de nieuwe 9-5 op de IAA in Frankfurt. Niet lang daarna verschijnt de auto in de Saab-showrooms. De nieuwe Zweed moet het opnemen tegen auto’s als de Audi A6, Mercedes E-klasse en Jaguar XF.

De overnameperikelen gaan ondertussen gewoon door. Momenteel zijn er ongeveer tien geïnteresseerde partijen. Het Chinese Geely geldt als een van de belangrijkste overnamekandidaten.

Tip de redactie