'Pontiac in 2010 voltooid verleden tijd'

General Motors schuwt geen enkele maatregel om de moeilijkste periode uit de historie te overleven. In een vandaag gepresenteerd plan maakt het concern officieel bekend dat Pontiac vanaf 2010 verdwijnt.

In een vandaag bekendgemaakt reddingsplan meldt General Motors dat het zich in de toekomst richt op de merken Chevrolet, Cadillac, Buick en GMC.

Het Pontiac-gamma wordt afgebouwd en eind 2010 is het einde verhaal voor het merk dat ons de Firebird en GTO bracht.

Chevrolet

Mede hierdoor daalt het aantal modellen dat jaar binnen de Amerikaanse GM-portefeuille met 29 procent naar 34 stuks. Belangrijke nieuwe auto’s in de toekomstplannen zijn de Chevrolet Cruze en Volt, de Buick LaCrosse en de Cadillac CTS SportWagon en Coupé.

Verder meldt GM dat het radicaler gaat snijden in het Amerikaanse dealernetwerk. In 2008 waren er in de Verenigde Staten nog 6.246 dealers, maar volgend jaar wil General Motors dat aantal terugbrengen naar 3.605. Dit betekent dat 42 procent van de dealers verdwijnt. Hiermee wil GM ‘efficiënter en klantgerichter werken’. In mei komt het concern met gedetailleerdere plannen omtrent de sluiting van de dealers.

Fabrieken

Bovendien gaat het concern met een hoger tempo dan gepland fabrieken voor aandrijflijnen en assemblagefabrieken sluiten.

In 2008 waren er nog 47 fabrieken, maar in 2010 moet dat aantal zijn teruggebracht tot 34 productiefaciliteiten. Dat betekent een fors banenverlies. In 2008 had GM 61.000 mensen in dienst, maar volgend jaar zijn dat er nog maar 40.000.

Dit betekent dat 34 procent van de werknemers zijn of haar baan kwijtraakt. De loonlasten dalen ook met 34 procent van 7,6 miljard naar 5 miljard dollar. In 2011 daalt het aantal werknemers verder naar 38.000.

Hierdoor dalen de vaste lasten voor General Motors zodanig dat het break-evenpoint (het punt waarop het merk winst gaat maken) verschuift naar 10 miljoen auto’s op jaarbasis. Momenteel moet de autogigant nog tussen de 15 miljoen en 17 miljoen auto’s per jaar maken om in de zwarte cijfers te komen.

Tip de redactie