Ecoboost maakt Fords 20 procent zuiniger

AMSTERDAM - Ford komt volgend jaar eindelijk met de 1.6 turbo Ecoboost. Deze Ford levert in zijn krachtigste configuratie 180 pk en is 20 procent zuiniger dan de huidige benzinemotoren van Ford.

De auto is zuinger door de gekoppeling aan de Powershift-transmissie met dubbele koppeling.

Terwijl bij de concurrentie de geblazen viercilinders al leverbaar zijn of hun intrede doen in de compacte middenklasse en middenklasse, moeten modellen als de Focus en Mondeo het nog stellen met ongeblazen 1.6-en, 1.8´s (alleen Focus), 2,0-liters of een 2.3 (Mondeo).

Natuurlijk is er de 2.5 vijfcilinder turbo, maar een compacte turbomotor wordt gemist. Daarmee scoor je bij de ECE-cyclus een mooi verbruik en een lage CO2-uitstoot

Losis Max geen B-Max

De 1.6 turbo met 180 pk zit in de Iosis-Max conceptcar. Dat is overigens geen voorbode van een compacte MPV, we moeten er volgens een woordvoerder van Ford een stijlvoorbode in zien en al helemaal geen B-Max.

Wel krijgt de opvolger van de C-Max ontwerpkenmerken van deze studie. Ford gaat van de 1.6 Ecoboost meerdere vermogensvarianten aanbieden, de variant met 180 pk wordt nu in Genève getoond om het prestatiepotentieel van het blok te tonen.

Gecombineerd met start-stoptechniek en de Powershift-transmissie moet de viercilinder turbo 20 procent zuiniger zijn dan de 1.6, 1.8, 2.0 en 2.3 die hij gaat vervangen.

Tip de redactie