Chrysler is eerlijkst over verbruik

AMSTERDAM - Uit een onderzoek met 44.000 auto’s blijkt dat de fabrieksopgave van verbruikscijfers bij Chrysler het minst afwijken van de praktijk. De Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid weken het meest af.

Uit een onderzoek van tankpassenleverancier Travelcard in samenwerking met het vakblad Automotive blijkt dat een benzineauto in de praktijk twaalf procent méér verbruikt dan de fabrieksopgave en een diesel tien procent.

Het eerlijkst zijn de verbruikscijfers van Chrysler. De benzinevarianten verbruiken slechts 1,2 procent meer dan de fabrieksopgave; diesels scoren een afwijking van twee procent.

Top drie

Bij de benzineauto’s scoort Lexus met een 3,3 procent hoger verbruik de tweede plek en Volvo heeft met 4,5 procent een derde stek.

Bij de diesels is Mitsubishi tweede met vier procent meerverbruik en Opel derde met 6,2 procent meer.

Onderste regionen

De dragers van de rode lantaarn bij het onderzoek zijn de Toyota Prius en de Hond Civic Hybrid. Die verbruiken in de praktijk 24,5 en 23,2 procent meer dan de fabrieksopgave.

De onderzoekers tekenen daarbij wel aan dat de hybrides ondanks dat nog altijd een gunstiger verbruik hebben dan de rest met respectievelijk 28,2 en 21,6 procent beter dan het gemiddelde.

In de onderste regionen van de merkenlijsten bij de benzineauto’s vinden we Kia met een meerverbruik van 16,6 procent, Fiat met 17,5 procent en Honda met 21,9 procent.

In de diesellijst scoren Peugeot met 13 procent afwijking, Ford met 13,6 en Seat met 16,4 procent het slechtst.

Tip de redactie