Alpina B7 Biturbo: voor wie een M7 mist

BMW heeft nog nooit een M-versie van de 7-serie gehad. En van de nieuwe Siebener zal die ook niet komen. Voor wie een M7 mist, maakt Alpina de B7 biturbo. Die is misschien nog wel veel leuker.

Alpina heeft de nieuwe 7-serie aangepakt. Als basis is de 750i gepakt die uit zijn 4,4-liter V8 met twee turbo’s al 407 pk peurt. Alpina draait de schroeven aan tot 507 pk. Het maximale koppel is 700 Nm. Daar hebben ze bij Motorsport GmbH een V10 voor nodig want het vermogen is gelijk aan dat van de M5. De Alpina sprint in 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is 280 km/u. De lange versie doet eentiende seconde langer over de sprint. Als gemiddeld verbruik geeft de fabrikant uit Burkard Bovensiepen een waarde op van 11,9 liter per 100 km. De CO2-uitstoot is 286 gr/km en de limo legt 2.070 kilo op de schaal.

Noem Alpina geen tuner. Het is een autofabrikant in de ware zin van het woord. Alpina’s worden namelijk al op de band bij BMW omgebouwd. Bij de B7 is gezorgd voor een scherpere besturing en een sportievere afstemming van het onderstel. Daarvoor zijn voor een deel de 21 inch wielen verantwoordelijk.

Het design gaat bij de B7 op de zelfde manier als Alpina dat al jaren doet. Natuurlijk zijn er de twintigspaaks wielen en een spoilerpakket dat daadwerkelijk zorgt voor meer neerwaartse druk. In de onderbumper aan de achterzijde is ruimte gelaten voor het speciale uitlaatsysteem. Binnenin krijgt het instrumentarium een achtergrond in de blauwe huiskleur. Verder is de binnenkant afgewerkt een overdaad aan houtaccenten en leder. Tegen meerprijs zijn interieuraccenten in pianolak leverbaar.

Tip de redactie