Polo Bluemotion concept: ruim 1 op 30

Tegelijk met de nieuwe Polo onthult Volkswagen vanavond een nieuwe Polo Bluemotion concept. Voorzien van een gloednieuwe 1.2 driecilinder TDI commonrailmotor verbruikt de auto volgens VW slechts 3,3 liter per 100 km.

Eerder vandaag konden we al sumier wat info kwijt over deze zuinigste Polo, nu hebben we meer info.  Het prototype is goed voor een verbruik van 3,3 l/100km, wat gelijk staat aan een CO2-uitstoot van 87 gram per kilometer. Als Volkswagen het productiemodel op 95 gram of minder weet te houden, krijgt de Polo in Nederland diverse forse belastingvoordelen: het model is dan BPM-vrij en valt als eerste B-segment auto in het bijtellingstarief van 14 procent. Belangrijk gezien de grote aantallen Polo’s die zakelijk gereden worden.

De gloednieuwe 1.2 driecilinder commonraildieselmotor in de Bluemotion concept heeft een vermogen van 75 pk. De auto is verder voorzien van een start/stop-functie en een regeneratief remsysteem dat de accu oplaadt als de auto vertraagt. Een schakelindicator kan uiteraard niet ontbreken, net als banden met een lage rolweerstand. Bovendien kent de auto diverse aërodynamische aanpassingen, waaronder een met 10(!) centimeter verlaagde carrosserie.

Volkswagen verwacht de nieuwe Polo Bluemotion februari 2010 in productie te nemen, maar(!) vanaf de start is er echter al een 1.6 TDI-90 pk Bluemotion uitvoering beschikbaar die 96 gram uitstoot. Die valt dus in de 20 procentsklasse. Begin 2010 volgt dan een nieuwe zuinigere Bluemotion. Het is volgens de Nederlandse importeur niet ondenkbaar dat beide versies naast elkaar zullen worden geleverd.

Tip de redactie