De nieuwe VW Polo is niet schattig

Dit is ‘m dan in vol ornaat: de nieuwe Volkswagen Polo. In juli staat hij bij de Nederlandse dealers.

Eén van de belangrijkste presentaties op de Autosalon van Genève is die van de geheel nieuwe vijfde generatie Volkswagen Polo. Vanaf maart wordt de vijfdeurs versie geproduceerd en in juli van dit jaar landt het model in de Nederlandse showrooms. De auto is met een lengte van 3,95 meter 3,6 centimeter langer dan zijn voorganger. De breedte is met 1,68 meter 3,2 centimeter groter en de hoogte is met 1,45 meter met 1,3 centimeter gekrompen. De bagageruimte is 280 liter en uit te breiden tot 952 liter.

Deze Polo is de derde VW met het Design DNA zoals dat is bedacht door Walter de’ Silva. De Scirocco en de Golf VI waren de eerste twee modellen. Hij heeft van de Polo geen gekunstelde verschijning willen maken en ondanks dat het een compacte auto is, mag hij er beslist niet ‘schattig’ uitzien. De vlakke grille en brede koplampen moeten zorgen voor optisch brede auto en het lage zwaartepunt benadrukken.

De motoren

De Polo is bij zijn komst leverbaar met zeven verschillende motoren. Het assortiment benzinemotoren begint met de aloude 1,2-liter driecilinders met 60 en 70 pk Die verbruiken beide 5,5 liter op 100 km en zorgen voor een CO2-uitstoot van 128 gram per kilometer. Ook de 85 pk sterke 1,4-liter is er weer. Hij verbruikt 5,9 liter op 100 km en hij hoest 139 gram CO2 per kilometer naar buiten. Het pronkstuk van de benzinereeks is een geheel nieuwe 1,2-liter TSI. Deze direct ingespoten krachtbron levert 105 pk en lust 5,5 liter op 100 km. De CO2-uitstoot is 129 gram per kilometer en hij moet de Polo naar een topsnelheid van 190 km/u stuwen.

De diesels zijn alle 1,6-liter TDI’s. De simpelste heeft een vermogen van 75 pk. Daarna volgen varianten met 90 en 105 pk. Voor allemaal wordt een verbruik geclaimd van 4,2 liter diesel op 100 km en de CO2-uitstoot is altijd 109 gram per kilometer. Uitzondering is de Bluemotion. Die heeft de 90 pk sterke 1,6-liter TDI aan boord en reduceert het verbruik daarvan door als zijn groene foefjes tot 3,8 liter op 100 km. De CO2 uitstoot van is slechts 96 gram per kilometer. In februari 2010 komt een nieuwe Bluemotion met een kakelverse 1,2-liter TDI. Die is als concept op de beurs in Zwitserland te zien.

Uitrusting

In het interieur is opvallend dat de middenconsole meer naar de bestuurder is gericht. De meters op het dashboard hebben een wit achtergrondlicht en de zelfde vorm als in de Golf. De brandstofmeter is voortaan digitaal. Wie een Polo met airco heeft, krijgt ook een gekoeld dashboardkastje en een bandenspanningmeter en MP3-aansluiting staan op de optielijst. Net als andere VW’s is er ook voor de Polo een driespaaks stuurwiel.

De Polo komt te koop als Trendline, Comfortline en als Highline. De simpelste uitvoering heeft standaard onder meer Hill Hold Control, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en twee verlichte make-upspiegels. De Comfortline gooit er ook onder meer dubbele H7 koplampen, 15 inch wielen met ‘velgvullende’ wieldoppen, automatische airco, opbergvakken onder de voorstoelen en interieuraccenten van gepolijst aluminium tegenaan. De Highline tot slot heeft onder meer lichtmetalen 15 inch wielen, verchroomde elementen in de grille, een lederen stuurwiel met verchroomde spaak, een ‘multifunctioneel scherm’, en een armsteun tussen de in hoogte verstelbare sportstoelen in de standaarduitrusting.

Tip de redactie