Nieuwe Toyota Verso in detail

Aan de vooravond van de opening van de Autosalon van Geneve geeft Toyota al de gegevens vrij van de nieuwe Verso die daar wordt gepresenteerd.

Toyota heeft in het voorjaar een helemaal nieuwe Verso klaar staan. Juist op tijd om de concurrentie aan te gaan met de nieuwe Renault Scenic, om maar eens een concurrent te noemen. In het begin levert Toyota de nieuwe mpv met drie motoren. Dat zijn eeen 1,6- en 1,8-liter benzinemotor. Die eerste is ten opzicht van zijn voorganger 22 pk sterker geworden en levert er nu 132. Het maximale koppel gaat naar 160 Nm en neemt daarmee 10 Nm toe. De bijbehorende CO2-uitstoot is 161 gr/km. De 1,8-liter heeft voortaan een vermogen van 145 pk; achttien meer dan voorheen. Ook hier stijgt het koppel met 10 Nm naar 180 Nm. Als CO2-uitstoot geeft Toyota 165 gr/km op voor de handgeschakelde versie.

Verder is er een vernieuwde 2,0-liter D-4D met 126 pk. Die levert een maximale trekkracht van 310 Nm en hoest per kilometer 140 gram CO2 naar buiten. De 2,2-liter diesel met 150 pk staat voor later in 2009 op de kalender. Die is gekoppeld aan een zestraps automaat.

De lengte is ten opzichte van zijn voorganger met zeven centimeter toegenomen tot 4,44 meter en de breedte is met twee centimeter gegroeid tot 1,79 meter. De hoogte is en blijft 1,62 meter. Daarmee is het volgens zijn makers de meest compacte zevenzits MPV op de markt.

Het Easy Flat-7 is voor het nieuwe model doorontwikkeld. Met het systeem kan er met de vijf achterste zitplaatsen een stoelendans worden gedaan waarbij 32 verschillende opstelmogelijkheden zijn. Bij het nieuwe systeem komt tweede zitrij vanzelf in positie terug als die is opgeklapt om toegang te bieden aan de derde rij. Verder zijn de hoofdsteunen opnieuw vormgegeven zodat ze minder in de weg zitten bij het neerklappen. Ook claimt Toyota dat de banken comfortabeler zijn en dat de inzittenden meer ruimte hebben.

Toyota roemt de goede stroomlijn van de nieuwe mpv; er wordt een Cw-waarde opgegeven van 0.295. Verder levert Toyota in de nieuwe Verso voor het een actief stuursysteem dat de elektrische bekrachtiging ondersteunt: als er te hard wordt ingestuurd om de auto adequaat te laten reageren, wordt de bekrachtiging automatisch verminderd.

Tip de redactie