Seat test plug-in hybride Leon

Seat heeft de Spaanse overheid de Leon Twin Drive Ecomotive getoond, een Leon die 50 kilometer elektrisch kan rijden waarna een verbrandingsmotor bijspringt.

Nu zo’n beetje ieder zich zelf respecterend automerk een hybride in de prijslijst heeft staan of tenminste heeft aangekondigd, mag ook Seat niet achterblijven. In navolging van moederconcern Volkswagen is men ook in Spanje bezig met een Twin Drive genoemde hybride. Het gaat hierbij om een plug-in Leon die in staat is om met een achterin geplaatst lithium-ionaccupakket 50 kilometer ver te komen op een elektromotor. Vervolgens zal een verbrandingsmotor voor ondersteuning zorgt. Hoe die ondersteuning precies plaats vindt, geeft Seat nog niet prijs, maar naar alle waarschijnlijkheid zal dit op een vergelijkbare wijze zijn zoals Volkswagen dat bij de Golf Twin Drive doet.

Het Volkswagen Twin Drive-systeem houdt in dat de elektromotor altijd in verbinding staat met de voorwielen en dat de verbrandingsmotor een dynamo kan aandrijven om het accupakket bij te laden, maar dat de verbrandingsmotor ook middels een koppeling met de wielen verbonden kan worden. Hierdoor is de auto net als een Toyota Prius een parallel hybride en niet zoals de Chevrolet Volt een pure seriehybride waarbij de verbrandingsmotor alleen dient om de generator aan te drijven waarmee het accupakket wordt bijgeladen.

Seat denkt in 2014 een productiemodel met Twin Drive-techniek gereed te hebben voor de markt. Welke verbrandingsmotor er bijspringt zodra de accu´s leeg raken, meldt Seat niet. We achten de kans groot dat net als bij Volkswagen’s Golf Twin Drive er twee varianten komen: één met een TSI benzinemotor en één met een TDI dieselmotor (naar verluid met een cilinderinhoud van 1,2 liter).
Tip de redactie