Scherpste daling Europese verkoop sinds 15 jaar

De Europese autoverkopen zijn in het vorige jaar 7,8 procent verminderd. Dat is de scherpste daling sinds 1993. Nederland komt er met een min van 1,1 procent genadig vanaf.

In Europa zijn in 2008 14.712.158 auto’s verkocht en dat is 7,8 procent minder dan in 2007. In december zijn de verkopen met 17,8 procent gedaald.

Alleen in november is met 25,8 procent een grotere min geschreven. Dat blijkt uit cijfers van de ACEA (European Automobile Manufacturers’ Organisation).

In Nederland is over het gehele jaar een min geschreven van 1,1 procent. Er werden hier 499.980 auto’s verkocht. In de maand december waren dat er 7.247 stuks; 19,1 procent minder dan in het vorige jaar.

In West-Europa zijn de verkopen met 8,4 procent gedaald. In het laatste kwartaal van 2008 zijn in onze regio 19,3 procent minder auto’s verkocht vergeleken met die periode in 2007.

Gunstiger

Alleen in Finland (+11,2 procent), Portugal (+5,7 procent), België (+2,1 procent) en Zwitserland (+1,0 procent) werd winst genoteerd. In Finland en Portugal is dat te verklaren door gunstigere belastingmaatregelen. Alleen in België en Zwitserland is de groei te verklaren door een groeiende economie.

De belangrijkste verliezers zijn IJsland (-43,3 procent), Ierland (-18,7 procent), Spanje (-28,1 procent), Italië (-13,4 procent) en Groot-Brittannië (-11,3 procent). Letland kelderde met 40,9 procent.

In de maand december schrijven Ierland (-61,9 procent), Spanje (-49,9 procent), Groot-Brittannië (-21,2 procent) en Frankrijk (-15,8 procent) de grootste verliezen. In december werd in geheel West-Europa een min van 18,5 procent geboekt.

Alfa verliest, Jaguar wint

Bij de merken in geheel Europa schreef Alfa Romeo het grootste verlies van 29,1 procent. Er zijn in 2008 nog maar 102.223 Alfa’s verkocht. In 2007 waren dat er 144.200.

Ook bij Lexus is het met een daling van 25,7 procent tot 29.339 auto’s geen feest. En dat geldt ook voor Land Rover dat daalde met 25,2 procent en nog maar 69 duizend auto’s verkocht. Saab verkocht 64 duizend auto’s en schreef daarmee een min van 22,7 procent.

Chrysler heeft vorig jaar in Europa 93 duizend eigenaren voor een nieuwe auto gevonden. Dat is 22,5 procent minder dan het vorige jaar.

Maar winnaars zijn er ook. Jaguar valt op met een plus van 12,6 procent en verkocht in 2008 37.587 auto’s.

De XF helpt het merk uit het gat waar het in de loop der jaren was gegleden. Nissan is de tweede winnaar. Een plus van 8,8 procent betekent een verkoop van 337.913 stuks. Smart verkoopt 101.756 stuks; een winst van 7,0 procent.

Dan volgt Dacia met een groei van 6,2 procent tot 184.109 auto’s. De topvijf van winnaars wordt vol gemaakt door Mazda dat in Europa met 2,1 procent steeg tot 245.062 auto’s.

Tip de redactie