“GM slinkt tot vier merken”

Op de autoshow in Detroit heeft Troy Clarke, de directeur van General Motors in Noord-Amerika verklaard, dat het concern wil overleven door te slinken tot vier merken.

GM-bobo Troy Clarke zegt dat GM in de toekomst in de VS nog maar vier merken voert. Dat heeft hij verklaard tegenover het vakblad Automotive News. Buick, Chevrolet, Cadillac en GMC zijn de overlevers. In Europa mag natuurlijk Opel blijven bestaan. 

Voor Hummer en Saab wordt al actief naar kopers gezocht. Het aanbod van Pontiac zal in de nabije toekomst slinken tot nog maar vijf modellen. Daarna is de toekomst onduidelijk. Voor Saturn, dat GM probeerde neer te zetten als hip jongerenmerk, is de toekomst eveneens ongewis. Het merk bestaat negentien jaar en heeft alleen in 1993 wat winst geschreven. Dus erg hoopvol ziet het er niet uit voor het merk dat in de VS onder meer de Opel Astra en Vectra aan de man brengt. In het overlevingsplan dat GM aan het Amerikaanse congres heeft aangeboden staat dat de positie van Saturn ‘wordt overwogen’.

In dat zelfde plan staat dat het aantal GM-dealers in Amerika zal dalen van de huidige 6.600 tot 4.700 in 2012. “We moeten de manier waarop we zakendoen helemaal veranderen. We worden een kleiner bedrijf,” zegt Clarke.

Tip de redactie