Meer details nieuwe 5-serie bekend

Op internet circuleren nieuwe details over de nieuwe BMW 5-serie. We moeten nog wachten tot 2010 voordat hij komt, dus voorlopig zullen we het met computerillustraties moeten doen. Wel is er meer informatie bekend over de techniek van de nieuwe Fünfer.

 

De nieuwe 5-serie, die intern de codenaam F10 draagt, gaat gebruik maken van een nieuw platform. Dit platform deelt de auto met de 7-serie en de volgende 6-serie. De wielbasis zal tussen deze modellen wel verschillen, evenals andere onderdelen van het platform, zodat de modellen wel duidelijk op zichzelf blijven staan.

De wielbasis van de nieuwe 5 zal naar alle waarschijnlijkheid met een paar centimeter groeien. BMW zal het extra gewicht compenseren door met aluminium de carrosseriedelen lichter te maken.

Om de BMW sportief te laten rijden zal de voorwielophanging radicaal worden veranderd. De MacPhersons gaan eruit en worden vervangen door een nieuwe ophanging, gebaseerd op het multilink principe.

Ook op het gebied van motoren verandert er het één en ander. Zo gaat BMW sterk inzetten op turbo’s. De 540i krijgt een drieliter zes-in-lijn met twee turbo’s. De 550i krijgt een dubbelgeblazen V8. Ook de atmosferische V10 uit de huidige M5 moet het ontgelden, die wordt waarschijnlijk ook vervangen door een V8 bi-turbo.

Op dieselgebied komt er een schone dieselmotor die eveneens wordt bijgestaan door twee turbo’s. Hybride aandrijving wordt ook verwacht, daar is BMW nu al mee bezig op de 7-serie en de X6.

 

Op het gebied van opties is de nieuwe 7-serie een goede richtlijn. Verwacht dus onder andere adaptieve dempers, dode hoek camera’s en nightvision.

Tip de redactie