Ook Ferrari getroffen door crisis

Het viel natuurlijk te verwachten, maar nu is het dan ook bevestigd: ook Ferrari voelt de gevolgen van de wereldwijde crisis. De Italiaanse autobouwer zag de verkopen dramatisch dalen in november. Toch houdt Ferrari vol dat dat niet door de crisis komt.

De cijfers liegen er echter niet om. Normaal gesproken verkoopt Ferrari wereldwijd zo’n 600 auto’s per maand. In november bleef de teller echter steken bij 92 auto’s. Dat meldt de Engelse website AutoCar.

Daarvoor zijn volgens Ferrari verschillende factoren verantwoordelijk. Ten eerste stellen zij dat de verkopen van luxe supersportauto’s altijd dalen aan het einde van het jaar. Ten tweede zorgt de onthulling van de California ervoor dat de F430, die altijd het volumemodel van het merk was, minder goed verkoopt. De verkopen van de 612 Scaglietti en 599 Fiorano zijn volgens insiders zelfs bijna nul.

Kwakkelende verkoop

Het rare aan de situatie is dat er in sommige landen nog wachtlijsten van meer dan twee jaar bestaan. In andere landen begint nu door de kwakkelende verkoop een overschot te ontstaan. Luca di Montezemolo verklaarde eerder dat Ferrari niet zou lijden onder de crisis omdat als de vraag in één land zou dalen, de wachtlijsten in een ander land verkort zouden kunnen worden.

 

Toch onderneemt het merk wel direct actie. In gesprek met de vakbonden maakte Ferrari bekend dat het op korte termijn 300 banen wil schrappen. Als de verkopen op lange termijn niet stijgen zou dit nog meer kunnen zijn. Daarbij wordt de fabriek in Maranello tijdens de kerst twintig dagen stilgelegd.

Tip de redactie