M5-jes plagen met de Cadillac CTS-V

Cadillac wordt graag vergeleken met BMW. Zo is de BLS de concurrent voor de 3-serie en moet de nieuwe CTS de 5-serie aanvallen. Wat is de 550 pk sterke CTS-V dan? Juist ja. Die kan M5-jes plagen. Op de autoshow in Detroit beleeft hij zijn debuut.
Van de nieuwe Cadillac CTS waren we tijdens de eerste ritten best onder de indruk. De Amerikanen lieten het tot op heden een beetje afweten, maar de nieuwe CTS kan een heel eind meekomen met de Duitse concurrentie. De verwachtingen voor de CTS-V, zoals de snelle variant heet, zijn dus hooggespannen. In de eerste plaats om de technische gegevens: er is een supercharged 6,2-liter V8 aan boord die het schopt tot 550 pk en een maximale trekkracht van 745 Nm. De is naar wens gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak of een zestraps automaat. Het is voor het eerst dat er een automaat leverbaar is in de CTS-V.  
 Om de auto te ontwikkelen heeft Cadillac er vele rondes mee gereden op de Amerikaanse én Europese circuits. Amerikanen zijn altijd een beetje flauw met hun informatie. Het gaat bij dit monster natuurlijk om de prestaties, maar juist die geven ze niet vrij. We speuren verder.
Bijzonder aan de CTS-V is dat hij het ‘magnetic ride control’ aan boord heeft. Daarbij worden de schokdempers bediend door elektromagneten, in plaats van de gebruikelijk mechanische techniek. Die elektronica kan als het ware de weg lezen, zodat de dempers in milliseconden worden aangepast aan de wegomstandigheden die er aan komen.
De CTS-V valt uiterlijk het meeste op door zijn verhoogde motorkap. Dat is gedaan om de supercharger ruimte te geven. Verder is ook onder meer de grille vergroot om de boel goed te kunnen koelen. De CTS-V staat op 19 inch wielen.
Voor de VS staat de CTS-V voor het vierde kwartaal van dit nieuwe jaar op de kalender. Dat betekent dat het nog wel tot 2009 duurt voordat hij de oversteek naar Europa maakt. Van de vorige generatie CTS kwam in 2004 de 400 pk sterke CTS-V versie. Die is pas onlangs uit productie gegaan. Maar een paar er van zijn in Europa verkocht. Met recht een witte raaf dus.
Tip de redactie