Fords spaarvarken: Explorer America

Iedereen heeft zo z’n eigen idee van wat downsizen betekent. Waar de meeste Europese fabrikanten inzetten op compacte auto’s met een kleine turbomotor, doet Ford USA het met de Explorer America Concept.

Het is maar net hoe je het bekijkt: de Ford Explorer America zal geen zuinigheidsrecords verbreken, maar aan de andere kant is de concept-car wel flink zuiniger dan de huidige Ford Explorer.
De reden is het gebruik van relatief compacte ‘EcoBoost’ turbomotoren, die de atmosferische motoren van de huidige generatie gaan vervangen. De huidige V6 krijgt een 2,0-liter viercilinder als vervanger. Dat klinkt weinig hoopgevend, maar met de 275 pk van de nieuwe basismotor is natuurlijk helemaal niets mis. Net zo min als met het brandstofverbruik, dat maar liefst 30 procent lager is dan de 4,0-liter V6 van de huidige Explorer.
Ook de 4,6-liter V8 maakt plaats voor een geblazen motor, in dit geval een 3,5-liter zescilinder met 340 pk. Voor deze versie belooft Ford een brandstofbesparing van 20 procent ten opzichte van de V8. Dat komt mede door een motorgewicht dat 75 kilogram lager ligt. Verder is er een nieuwe elektrische stuurbekrachtiging (EPAS), die voor 5 procent extra brandstofbesparing zorgt.
De nieuwe motorisering vormt het speerpunt van de concept-car, maar ook de verpakking is meer bij de tijd. De Explorer America Concept biedt plaats aan zes personen, die het achtercompartiment makkelijker kunnen bereiken dankzij een schuifdeur. Wie z’n nieuwe generatie Explorer als pakezel wil gebruiken, heeft extra veel laadruimte omdat de voorstoelen op de middentunnel zijn gemonteerd. Hierdoor kunnen de zetels van de achterpassagier onder de voorstoelen worden geschoven, indien er echt grote spullen mee moeten.
Op de productieversie moeten de Amerikanen nog even wachten. Ford verwacht de auto in 2010 klaar te hebben. Het is een belangrijke auto, want in de topjaren verkocht Ford jaarlijks 400.000 Explorers.

Tip de redactie