Gereden: Mitsubishi Lancer Sports Sedan

Decennia lang is de Mitsubishi Lancer –de brute Evo’s buiten beschouwing gelaten- een beetje een saaie auto geweest. Met de Sports Sedan lijkt Mitsubishi het tij te keren: de eerste meters met de nieuweling vallen zeker niet tegen.

Het merk geeft ruiterlijk toe bij het ontwerpen met een schuin oog naar de Alfa Romeo 156 en de Volvo S40 te hebben gekeken. Inderdaad is de Lancer een soort 156 met een S40-neus. Een geslaagde combinatie, dat wel. De auto oogt sportief en modieus, wanneer konden we dat voor het laatst zeggen van een missenklasse-Mitsubishi?
Het ruimteaanbod is in orde. De bagageruimte is een vierkante bak met een inhoud van 400 liter. Op de achterbank is genoeg beenruimte, maar personen langer dan 1,80 meter hebben te weinig hoofdruimte. Het stuur is helaas niet in diepte verstelbaar, dus je moet verder naar voren zitten dan je eigenlijk zou willen.

Bij de introductie zijn er twee benzinemotoren beschikbaar: een 1,5-liter met 109 pk en een 1,8-liter met 143 pk. Ook is er een diesel: de tweeliter pompverstuiver van Volkswagen, goed voor 140 pk. Volgend jaar komen de spektakelstukken: naast de 295 pk sterke Evo X ook een Ralliart met 240 pk.
Dan het rijden: je hebt de beschikking over een lekker sportstuur, wat vertrouwenwekkend overkomt. Die indruk blijft bestaan bij het rijden: de nieuwe Mitsubishi is gewoon een fijne rijdersauto. Net als bijvoorbeeld een Ford Focus is-ie niet uitgesproken hard of zacht. Een echte allemansvriend dus.
 
De volledige rij-impressie met de Mitsubishi Lancer Sports Sedan is te lezen in AutoWeek 48, die op woensdag 28 november in de winkels ligt.
Tip de redactie