Gereden: Porsche Cayenne GTS

De SUV van Porsche is een succes. In Nederland is de helft van alle verkochte Porsches een Cayenne en op de groeimarkten plaveit hij de weg voor de sportauto’s van het merk. Logisch dus, dat het succes met de GTS nog wat verder wordt uitgemolken.
De GTS is een turboloze Porsche Cayenne op basis van de S. De motor is opgevoerd van de standaard 385 pk naar 405 pk. Daarmee is hij wat sneller dan zijn mindere broeder. De GTS is de eerste Cayenne die leverbaar is met PASM. Dat is Porsches actieve dempingsysteem dat drie standen kent, ze gaan van comfortabel tot sportief.
De Cayenne is een mastodont. Onderweg voel je daar niets van. Hij galoppeert van bocht naar bocht en de grip lijkt eindeloos. De sport-knop is tevens de volumeregelaar. In de hardste stand gorgelt de achtcilinder prachtig.
De GTS onderscheidt zich verder van de S door zijn turbo-achtige neus. Verder ligt hij wat lager dan de standaard S en in het interieur zijn de stoelen twaalfvoudig verstelbaar en is er alcantara bekleding.
 
De volledige rij-impressie met de Porsche Cayenne GTS staat in AutoWeek 47, die op 21 november in de winkels ligt.
Tip de redactie