Gereden: Jeep Cherokee

De Jeep Cherokee bestaat al sinds 1974. Het huidige model wordt na zes jaar afgelost. Dat is vlug voor Jeep-maatstaven. Met het nieuwe model wordt de naam van Jeep niet te grabbel gegooid.
Jeep is aan het uitbreiden. Daarvan zijn de Compass en de Patriot het voornaamste bewijs. Die spelen naast het asfalt maar weinig klaar. Gelukkig gooit de nieuwe Cherokee zijn merknaam niet te grabbel. Het is een echte terreinwagen en leverbaar met een dikke benzine- of dieselmotor.
Vanbinnen voelt de nieuwe Cherokee stevig en stoer aan. Het is géén SUV met chique aankleding. Keurig kunststof voert de boventoon. De Cherokee is een achterwielaandrijver met een zichzelf inschakelende vierwielaandrijvingssysteen. Daarmee kan hij door erg ruig terrein. De zwakste schakel is de bestuurder – want de Cherokee kan het gemakkelijk aan.
Voor wie niet regelmatig de blubber in gaat: de Cherokee mag tot 2.800 kilo trekken. Medio maart staat hij bij de dealer voor prijzen vanaf 46.000 euro. Diesels beginnen bij zo’n 50.000 euro. En dat is flink meer dan zijn voorganger.
 
De volledige rij-impressie met de Jeep Cherokee staat in AutoWeek 47, die op 21 november in de winkels ligt.
Tip de redactie