Dit is de Mini-killer van Audi

Audi gaat de Mini van BMW te lijf met de A1. En deze conceptcar geeft al veel geheimen prijs van het uiterlijk van de toekomstige instapversie van Audi. De Metroproject Quattro debuteert volgende week in Tokio.

Hij is duidelijk herkenbaar als Audi, de Metroproject Quattro heeft uiteraard de single frame grille als eyecatcher in het front. Let ook op de coupé-achtige daklijn. Overigens zal de definitieve A1 op details verschillen van het studiemodel dat vanaf volgende week woensdag het Japanse publiek lekker moet gaan maken voor de toekomstige Audi. Ivo van Hulten, de Nederlandse ontwerper in Audi-dienst, heeft veel gedaan voor het interieur van dit studiemodel.

 
1.4 TFSI en elektromotor
Onder de motorkap zit de 1.4 TFSI, die in dit geval 150 pk levert. Volgens niet officiële bronnen is die gekoppeld aan een S-tronic transmissie, met dubbele koppeling dus en drijft hij de voorwielen aan. Er staat toch Quattro op? Inderdaad, ook de achterwielen worden aangedreven en wel door een elektromotor die 30 kW (41 pk) levert en een extra boost van 200 Nm geeft. Het betreft een plug-in hybride die in stadsverkeer alleen op elektrische kracht kan rijden. Na 100 kilometer zijn de lithium-ionbatterijen leeg. Verder meldt een website dat de Audi Metroproject Quattro dankzij stop/starttechnologie 15 procent zuiniger is. De aandrijflijn schiet de conceptcar in 7,8 seconden van 0 naar 100 en hij heeft van 201 km/h. Per 100 kilometer verbruikt hij 4,9 liter benzine en hij stoot 112 gram CO2 per kilometer uit. Audi wacht nog met de officiële info tot 24 oktober.
Tip de redactie