De BMW M3 sedan!

BMW brengt van de huidige generatie 3-serie ook weer een M-versie uit van de sedan. Het is voor de tweede keer dat er een vierdeurs versie van deze beruchte uitvoering komt.
In de jaren ’90 bij de 3-serie van de E36-generatie is er eerder een sedan-uitvoering geweest. De sedan komt na de coupé en ook de M3 cabriolet zit nog in het vat. Onder de motorkap valt er niets nieuws te melden. Net als de M3 coupé doet deze generatie het met een V8 die er 420 pk uitperst. Het maximale koppel is 400 Nm en komt vrij bij 3.900 toeren per minuut. De rode streep op de toerenteller begint pas bij 8.400 toeren per minuut – als de motor warm is ten minste. De rode streep trekt na het starten automatisch terug naarmate de motor verder wordt warmgereden. Met zijn V8 gaat de BMW in 4,9 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is netjes begrensd op 250 km/u. Volgens fabrieksopgave lust de M3 12,4 liter benzine per 100 km; dat is 1:8.
Net als bij de coupé is ook bij de sedan de aandrijflijn en het chassis verschillend aan dat van een huis-tuin-en-keuken-3-serie. Ook is er alles aan gedaan om de auto zo licht mogelijk te houden. Zo weegt het achtcilinder-motorblok 202 kilo; dat is minder dan de zescilinder uit de vorige M3. In totaal weegt de M3 sedan 1.605 kilo en dat betekent dat die 3,8 kilo per pk meetorst.
Het aluminium chassis en de vering en demping zijn aangepast ten opzichte van de coupé om de gewichtsverhouding aan te passen op de sedan. Standaard staat de M3 op 18 inch wielen; 19 inch wielen staan in de optielijst. Verder heeft de sedan het zelfde bodybuilders-uiterlijk als de coupé. Behalve natuurlijk aan de achterzijde. Daar valt de kofferbakspoiler op en er is een kleine diffusor onder de achterbumper.
BMW hoopt met de komt van de sedan de kopersgroep voor de M3 een stuk groter te maken. “Ze hebben beide hun eigen karakter maar zijn er op gericht om hun bestuurder of bestuurster een superieure rijbeleving te bieden.”
Tip de redactie