Lumma CLR X530: onbehouwen als norm

Op enige subtiliteit hebben we tuner Lumma nog nooit kunnen betrappen. We zijn dan ook allesbehalve verbaasd dat zij met deze onbehouwen creatie op basis van de BMW X5 komt.
Lumma heeft een BMW X5 bij de kladden genomen en bouwt hem om tot Lumma CLR X530. De auto heeft een uitgebreide bodykit met onder meer een nieuwe voorbumper met extravagante luchtinlaten en een achterspoiler met diffusor-look. Aan de achterkant zit eveneens een grote dakspoiler. De motorkap is omgewisseld met een 10,5 kilo zwaar exemplaar dat is opgetrokken uit kevlar en koolstofvezel. Aan beide zijden is er instapverlichting. In het donker begeleiden vijf led’s de inzittenden naar het interieur.
Zoals het een tuner betaamt is voor de X5 een sportuitlaatsysteem met vier eindpijpen ontwikkeld. Die zorgen voor flink meer geluid en rond de tien extra pk’s. Verder zijn er 22 inch wielen en ligt de schepping van Lumma wat dichter bij het asfalt dan een standaard X5.
Ook binnenin is er het nodige gewijzigd: zo zijn er wortelnotenhouten accenten en is er flink gestrooid met leer. De vloermatten en de bekleding van de bagageruimte zijn van velours, hebben het Lumma-logo en zijn met leder afgewerkt.
De snelheidsmeter loopt tot 300 km/u. Dat heeft een reden want de 4,8-liter V8 wordt door Lumma opgevoerd tot 383 pk – normaal is dat 355 pk. Het maximale koppel gaat van maximaal 475 naar 510 Nm en de maximum snelheid neemt toe van 240 tot zo’n 255 km/u. Het ‘pièce de résistance’ van Lumma volgt echter op de tuningbeurs in Essen: dan is de compressor voor de X530 klaar. Dan staat er pas echt een über-X5.
Tip de redactie