Gereden: Volkswagen Tiguan

Met de Tiguan haalt Volkswagen het Tiguan-concept naar de klasse van midi-SUV’s. Kan de Tiguan met z’n sympathieke uiterlijk en functionele interieur deze klasse opschudden?

De Tiguan borduurt verder op het idee van de Touareg: goede prestaties op het asfalt, met terreinwaardige capaciteiten. In deze klasse spelen de Hyundai Tuscon, Kia Sportage, BMW X3 en Toyota RAV4 een belangrijke rol. Zowel kwalitatief als qua rijeigenschappen schurkt de Volkswagen dichter tegen de BMW aan dan tegen zijn Japanse en Koreaanse tegenstrevers.
De nieuwe Volkswagen is de eerste SUV die alleen leverbaar is met geblazen motoren. In november komen de 1,4-liter TSI (150 pk) en 2,0-liter TDI (140 pk) beschikbaar. Met deze laatste heeft de Tiguan een heuse primeur: het is de eerste commonrail-dieselmotor van het merk. In het voorjaar komen 170 pk sterke versies van beide motoren en een 2,0-liter TSI met 200 pk.
Volkswagen monteert standaard het 4Motion-systeem en dat maakt de Tiguan tot een behoorlijk capabele off-roader. Vooral als de offroad-knop in de Track&Field editie wordt ingedrukt. Die versie onderscheidt zich verder door een ander front en bodembeschermplaat, waardoor de maximale aanloophoek stijgt naar 28 graden.
Op het asfalt reageert de SUV verregaand neutraal. Je kijkt tijdens je rit naar een dashboard dat is opgebouwd uit hoogwaardige materialen. Ook met de praktische bruikbaarheid zit het wel goed.

 
De volledige rij-impressie met de Volkswagen Tiguan kunt u lezen in AutoWeek 40, die op woensdag 3 oktober in de winkels ligt.
Tip de redactie