Definitief definitief: Lancer Evolution X

Na lang wachten is het dan zover: Mitsubishi heeft alle informatie vrijgegeven over de brute Lancer Evolution X.

Het vermogen van de Lancer Evolution X ligt volgens het officiële persbericht op 276 pk, bij een maximum koppel van 422 Nm. Op de Japanse markt komen twee versies: de GSR en de RS. De GSR is gericht op ‘normaal gebruik’ en komt naar keuze met een handgeschakelde vijfbak of een zestraps SST transmissie met dubbele koppeling. De RS is een uitgeklede versie voor de racerij. Deze is alleen met vijfversnellingsbak leverbaar.
De 2,0-liter viercilinder turbomotor in het rallymonster voor de straat is volledig nieuw. Een interessante optie is het Power Package, dat het vermogen van de auto nog een tandje opschroeft. Mitsubishi monteert standaard ‘racy’ Recaro-stoelen.
Volgens Mitsubishi is de torsiestijfheid van de nieuwe Lancer Evolution met maar liefst 40 procent gestegen ten opzichte van de negende generatie. Qua weggedrag scoort de Evo X natuurlijk weer met zijn S-AWC vierwielaandrijving, Active Yaw Control (AYC), Active Center Differential (ACD) en een geavanceerd ABS-systeem. De GSR breidt de elektrische voorzieningen nog uit met Active Stability Control.
De Nederlandse importeur kon nog niet bevestigen dat de Europese versie meer vermogen krijgt, zoals wij eerder berichtten. Een woordvoerder verklaarde dat Mitsubishi meer details voor Europa in een later stadium bekendmaakt, waarschijnlijk rond de introductie van de Lancer Sport Sedan. De Lancer Evolution X komt rond de zomer van 2008 op de Nederlandse markt.

Tip de redactie