Gereden: Subaru Impreza

Het kenmerkende vierdeurs koetswerk van de Impreza is niet meer. Met de introductie van de nieuwe generatie levert Subaru de auto namelijk alleen nog maar als hatchback. Verslapt het Japanse merk of gaan ze er toch weer voluit voor?

Behoudens de carrosserie is al het kenmerkende behouden gebleven. Alle modellen hebben dus een boxermotor aan boord en vierwielaandrijving. Voorwielaandrijving is zelfs niet eens leverbaar! De auto ziet er bescheiden uit, wat natuurlijk gaat veranderen als de brute STI-versie het levenslicht ziet. Dat geldt niet alleen voor de buitenkant, ook binnenin zal de auto niemand voor het hoofd stoten.
Het afwerkingsniveau van de Impreza is prima: als we over de erbarmelijke Tsjechische wegen rijden, zijn er geen piepjes of kraakjes te horen. Wat betreft het zitcomfort valt er ook weinig te klagen. De bagageruimte had beter gekund: het volume is gewoon te beperkt, een nadeel van de toepassing van vierwielaandrijving.
Bij de introductie zijn er alleen twee ongeblazen motoren beschikbaar: een 1,5- (109 pk) en een 2,0-liter (150 pk) viercilinder. Bij beide versies zijn de vering en demping mooi in balans. Wie meer wil moet wachten op de WRX STI, die volgend jaar naar ons land komt.

 
De volledige rij-impressie met de Subaru Impreza is te lezen in AutoWeek 37, die tot en met 18 september in de winkels ligt.
Tip de redactie