Alles over de Mazda 6

Mazda heeft zojuist op de IAA de nieuwe 6 gepresenteerd. De beelden van alledrie de carrosserievarianten kennen we al, maar nu weten we eindelijk ook meer technische details.

In tegenstelling tot wat we eerder meldden is de nieuwe 6 niet compacter dan zijn voorganger: de nieuwe generatie is 65 millimeter langer, 15 millimeter breder en 5 millimeter hoger dan de huidige. De wielbasis groeit met 50 millimeter, waardoor de interieurruimte toeneemt.
Het motorengamma trapt af met een 1,8-liter viercilinder, goed voor 118 pk. Daarna volgt een 134 pk sterke tweeliter, die ook met automaat leverbaar is. De voorlopige topmotorisering is een nieuwe 2,5 liter viercilinder met 170 pk, die is afgeleid van de 2,3-liter viercilinder uit de vorige generatie 6. Dieselliefhebbers hebben weinig te kiezen: zij worden voorlopig alleen bediend met een 138 pk sterke 2,0-liter turbodiesel. Over een potente MPS-versie rept Mazda met geen woord.
Mazda wilde de rijeigenschappen ten opzichte van de vorige generatie verbeteren. Om die reden hebben de ingenieurs de cW-waarde verlaagd, de wielophanging aangepast en de auto lichter gemaakt. Deze aanpassingen hebben ook gunstige gevolgen voor het verbruik: de nieuwe 6 is over de hele linie zuiniger dan zijn voorganger.
De nieuwe Mazda 6 komt eerder dan verwacht: al in november dit jaar maakt de auto zijn opwachting op de Europese markt.

Tip de redactie