Opel Flextreme: extreem weinig CO2

Afgelopen weekend lieten we ‘m al aan u zien: de Flextreme Concept, die het middelpunt van Opels IAA-stand is. Toen ontbrak de informatie over het zuinigheidswonder, nu weten we precies waar de concept-car toe in staat is.

De Opel doet zijn naam eer aan, want de Flextreme Concept kan 55 kilometer rijden op zijn accu’s of 715 kilometer als ook de 1,3-liter turbodiesel meedoet. Het merk uit Rüsselheim spreekt van een CO2-uitstoot van 40 gram per kilometer, omdat de auto in de eerste instantie alleen zijn accu’s gebruikt. De topsnelheid van de concept-car bedraagt 160 kilometer per uur.
Het Duitse merk meldt dat forenzen in Europa gemiddeld minder dan 50 kilometer naar hun werk afleggen en dat een groot deel dus de Flextreme voor woon-werk verkeer zou kunnen gebruiken zonder te tanken. Dit komt omdat de accu’s binnen drie uur volledig opgeladen kunnen worden via een 220 volt stopcontact. De Flextreme volgt het zogenoemde E-Flex principe, waarin de dieselmotor ook vervangen zou kunnen worden door een brandstofcel of een exemplaar dat loopt op bio-ethanol.
De ingenieurs van Opel hebben een reputatie hoog te houden op het gebied van praktische innovaties en ook in het geval van de Flextreme toveren ze weer iets speciaals uit de hoge hoed. Onder de bagageruimte is namelijk plek voor twee meegeleverde elektrische scooters, die met een actieradius van 38 kilometer de inzittenden op plekken kunnen brengen waar de auto niet kan komen.

Tip de redactie