Controverse op de IAA: BMW Concept X6

Ooit van een Sports Activity Coupé (SAC) gehoord? Wij ook niet, maar BMW wil deze klasse in het leven roepen met de X6.

BMW voegt nog ‘Concept’ aan de naam X6 toe, maar reken er maar op dat de auto die u op de foto’s ziet in vrijwel ongewijzigde vorm in productie gaat. Het Beierse merk baseert de X6 op de X5. Niet alleen het platform komt van die auto, ook een aantal motoren vindt zijn weg naar het nieuwe, sportievere model.
Over de motorisering van de concept-car laat BMW niets los, maar het benzinegamma van het productiemodel trapt af met de 3,0-liter twinturbo-motor met 306 pk, bekend uit de 3-serie. Ook de dieselaars worden minimaal met een geblazen 3,0-liter bediend. Die heeft dan 235 pk onder de kap. Dit melden onze collega’s van AutoBild, BMW heeft hierover nog geen officiële informatie naar buiten gebracht.
Dat de Concept X6 een sportieve jongen is, valt niet af te lezen aan z’n buitenmaten: de auto is met zijn lengte van 4,89 meter een forse jongen. De breedte bedraagt 1,98 meter en de auto is 1,69 meter hoog. Daarmee is-ie langer, breder en iets lager dan de X5.
Het grote stokpaardje van de X6 is Dynamic Performance Control (DPC), dat de auto onder alle omstandigheden een stabiele wegligging geeft. Maar daarmee houdt het nieuws niet op, want BMW toont ook meteen de Concept X6 ActiveHybrid. Hiermee beweert het merk een techniek in huis te hebben die 20 procent zuiniger is dan die van de huidige hybrides, zonder afbreuk te doen aan de rij-eigenschappen. Een sleutelrol speelt hierbij de Two-Mode Active Transmission, die onderscheid maakt tussen de lage en de hoge snelheden voor extra efficiency. Zodoende kan het systeem tijdens het rijden de versnellingsbakverhoudingen aanpassen.
De pers heeft zojuist de Concept X6 in Frankfurt kunnen aanschouwen, het grote publiek moet nog wachten tot 13 september als de IAA ook de poorten voor hen opent.

Tip de redactie