Gereden: Daihatsu Cuore

Daihatsu zegt met de nieuwe Cuore de zuinigste benzineauto op de markt te hebben. Leuk, maar moeten we nu ook concessies doen aan rijplezier en gebruiksgemak?

De nieuwe Cuore is niet zomaar een nieuw compact Japannertje, als we Daihatsu zelf mogen geloven. Deze auto is de zuinigste op de markt. Alleen de Smart Fortwo CDI en de Toyota Prius zitten op hetzelfde niveau, maar, zo relativeert de importeur, dat zijn een tweezits diesel en een hybride. Daarnaast onderscheidt de Cuore zich door een CO2-uitstoot van 104 gram per kilometer en een milieulabel A. De nieuwe Cuore is om te zien in elk geval nog steeds een echte Cuore; hoog en smal. Wel is er wat meer aandacht besteed aan de lijnen. Door de hoog oplopende taillelijn heeft hij zelfs wel wat weg van zijn excentrieke broertje Materia, maar recht van achteren lijkt het nog steeds een topzware paraplubak. De Cuore mag dan het imago van een bejaardenauto hebben, Daihatsu wil met het nieuwe model ook jonger publiek aan gaan trekken. En milieu mag dan hip zijn, jong spul wil ook pep en het moet gezegd, deze Cuore is met zijn 69 pk ondanks toegenomen dimensies en zuinigheid negentien procent sterker dan het vorige model. En dat merk je; de auto komt lekker vlot van zijn plek en trekt daarna ook flink door. Pas bovenin komt de klad erin, wat te wijten is aan de milieu-verantwoord lange vijfde versnelling. Ook de besturing is voor een auto in dit segment lekker scherp, en zelfs iets aan de zware kant.

 
Dat alles wil niet zeggen dat Daihatsu zijn klanten van het eerste uur is vergeten. Want ook de mensen wier gewrichten hun soepelste tijd hebben gehad, komen bij de Cuore voor een aangename verrassing te staan. De instap is namelijk buitengewoon gemakkelijk en dat ligt niet alleen aan de hoge bouw van de auto, maar ook aan het feit dat allevier de enorme portieren onder een hoek van maar liefst negentig graden open zwaaien. En wie eenmaal zit, kan alleen maar concluderen dat de binnenruimte riant is voor aan auto van dit formaat. Dat geldt voor de been- én hoofdruimte.
Wie denkt dat die royale ruimte voorin betekent dat het achterin behelpen is, vergist zich. Want ook daar is het ruim toeven. En dat is nog niet alles. De achterbank is in twaalf standen verschuifbaar, en wie hem helemaal naar achteren zet, kan de benen bijna strekken. Niet geheel onbescheiden vergelijkt de importeur het met de beenruimte van een Audi A8. En dan is de bagageruimte nog niet eens helemaal op. Met de bank helemaal naar voren heb je een bagageruimte die in de compacte middenklasse niet zou misstaan.
 
Tijd voor een kanttekening: die verschuifbare achterbank is voorbehouden aan de duurste uitvoering, op de instapper moet je daar voor bijbetalen. En ook veel andere luxe waarmee Daihatsu pronkt, is niet standaard. Maar daar staat tegenover dat je met de instapper, die nog steeds al die ruimte, zuinigheid én heel behoorlijke prestaties biedt, voor E 8.499 al klaar bent.
 
Voor de volledige rij-impressie van de Daihatsu Cuore zie AutoWeek 34, die op 22 augustus verschijnt.
Tip de redactie