Nederlandse muziekdienst Popped wil smaak leren herkennen

De nieuwe Nederlandse muziekdienst Popped probeert te voorspellen waar een gebruiker naar wil luisteren. 

Popped is vanaf donderdag toegankelijk voor 5 euro per maand. Gebruikers kunnen de dienst een maand gratis proberen. De bijbehorende app is op dit moment alleen voor iPhone beschikbaar.

De dienst bedt vijf opties voor bepaalde stemmingen, waarbij automatisch muziek begint te spelen. Met twee knoppen kan de gebruiker aangeven of een afgespeeld nummer wel of niet bevalt. Zo leert de dienst de muzieksmaak van iemand kennen.

Popped is bedoeld als alternatief voor radiozenders, vertelt medeoprichter Booy van Hees aan NU.nl. "We zien POPPED meer als een alternatief voor radio dan voor Spotify". Door het abonnementsmodel wordt er geen reclame tussen nummers door afgespeeld.

Het is in Popped niet mogelijk om naar specifieke nummers te zoeken. De gebruiker moet in plaats daarvan vertrouwen op het voorspellingsalgoritme van de dienst.

In de Verenigde Staten biedt muziekdienst Pandora iets vergelijkbaars. Daar worden online radiostations echter op artiest in plaats van stemming gebaseerd. 

Sony

Popped is ontwikkeld binnen een Amsterdamse startup met ondersteuning van Sony Music. De dienst biedt op dit moment alleen muziek gelicenseerd door Sony, maar dat moet in de toekomst veranderen. "We zijn al in gesprek met de andere labels om die muziek ook zo snel mogelijk aan te kunnen bieden", aldus van Hees.

Lees meer over:

Wekelijkse podcast

Wekelijkse podcast
De redactie van NUtech maakt wekelijks een podcast naar aanleiding van het belangrijkste technieuws van die week.
Tip de redactie