Facebook brengt zuinige Messenger-app uit voor opkomende markten

Sociaal netwerk Facebook heeft een lichtere versie van zijn chatapp Messenger uitgebracht. De app is bedoeld voor opkomende markten.

Dat maakte het sociale netwerk bekend. Messenger Lite verbruikt volgens Facebook minder data, waardoor de app werkt in gebieden met langzamer internet. 

De app wordt in eerste instantie uitgebracht in Tunesië, Kenia, Maleisië, Sri Lanka en Venezuela. Het techbedrijf bracht in deze landen al eerder een datazuinige versie van Facebook uit. 

Facebook wil op deze manier groter worden in niet-westerse landen, waar alleen langzame datanetwerken beschikbaar zijn. In het westen heeft het sociale netwerk al een groot deel van de bevolking bereikt, terwijl ze in andere landen minder prominent aanwezig zijn.

Het sociale netwerk probeerde op een andere wijze in India uit te breiden, door een gratis mobiel abonnement aan te bieden. Dit Free Basics-abonnement was echter in strijd met de netneutraliteit en werd verboden.

Google bracht recent een datavriendelijke YouTube-app uit in India, voor mensen met langzaam en beperkt internet.

Lees meer over:

Wekelijkse podcast

Wekelijkse podcast
De redactie van NUtech maakt wekelijks een podcast naar aanleiding van het belangrijkste technieuws van die week.
Tip de redactie