Marc van Eck over het bouwen van een sterk merk

Op de laatste dag van het congres was het woord aan Marc van Eck. Naast mede-oprichter en managing partner van Business Openers en bestseller auteur, is Marc specialist op het gebied van merkpositionering. 

Wat is nou het geheim van een sterk merk? Volgens van Eck gaat het bouwen van een sterk merk over consequentie. Een merk hoeft niet sexy te zijn, een merk moet consequent zijn. In alles wat hij doet. 

Merken gaan niet over beloftes, maar over verwachtingen. En in de verwachtingen die je schept, moet je dus consequent zijn. Met die verwachtingen die je schept, speel je namelijk in op emoties bij mensen. Dat is key, want het gaat er niet om of je relevant bent met je merk, maar of je relevant voelt.

Emoties 

Marc gaf aan dat je als merk hierbij het beste in kan spelen op vrouwen. Vrouwen zijn immers een stuk beter in het overdragen van hun emoties en hoe ze zich voelen. Deze emoties hebben ook betrekking op jouw merk. Als vrouwen een aangename ervaring hebben gehad, vertellen ze dat 9,4 keer door. Als ze een onaangename ervaring hebben gehad, vertellen ze dat 30 keer door. Zorg er dan ook voor dat je die vrouwen niet teleurstelt. 

Het gaat er dus om wat mensen over je merk zeggen. Je laat ze dat zeggen door consequent te zijn in de verwachtingen die je schept.

Ikea versus KPN

Ikea doet bovenstaand verhaal heel goed. Het is precies helder wat je daar kan verwachten en ze zijn er super consquent in. Als tegenpool kaartte Van Eck KPN aan. Daar weet de klant niet wat hij moet verwachten en KPN is niet consequent in wat ze doen. Marc vertelde dat de mensen van KPN het zelf eigenlijk ook niet weten. Hoe kunnen klanten het dan wel begrijpen?

Zorg er dus voor dat je precies weet wat je doet, wat voor een verwachtingen je wil scheppen en blijf daar consequent in. Met alles wat je doet, altijd. Blijf alles bekijken door de bril van je merk. In alle nuances moet je je hier aan houden.

Tip de redactie