'Rammen viaduct Oosterdokskade Amsterdam kost telkens 10.000 euro'

Het spoorviaduct bij de Oosterdokskade is de afgelopen jaren zeker vijf keer geramd door een te hoge vrachtwagen. Dit jaar was het zelfs drie keer raak.

Het kostte telkens zo'n tienduizend euro om het viaduct te repareren. Ook moest het treinverkeer elke keer een paar uur lang stilgelegd worden. Spoorbeheerder Prorail weet daar de exacte kosten niet van, maar schat in dat elk uur stremming op een belangrijke route honderdduizend euro kost. 

De VVD wil dat de gemeente maatregelen neemt om het klemrijden van vrachtwagens onder dat viaduct te voorkomen. Het stadsbestuur schrijft in een antwoord dat het viaduct is onderzocht en dat de bebording wordt aangepast, omdat vrachtwagenchauffeurs nu 'te laat worden geconfronteerd met de beperkte doorrijhoogte'.

Beboeten

De schade aan het viaduct moet worden verhaald door de gemeente, Prorail of Rijkswaterstaat. Ook kunnen agenten ter plaatse besluiten om de vrachtwagenchauffeur te beboeten. 

Aankomende maandag gaan de gemeente en Prorail overleggen over alle spoorviaducten en wordt er 'specifiek gekeken naar aanvullende oplossingen voor locatie Oosterdokskade'. De borden daar moeten in ieder geval uiterlijk eind juni zijn aangepast.

Lichte stijging

In de afgelopen twaalf maanden zijn er volgens Prorail zo'n vijftien keren andere spoorviaducten geramd. "Dit lijkt een lichte stijging ten opzichte van de jaren hiervoor", stelt de gemeente. "De minimale kosten voor inspectie, verkeersregelaars en kleine maatregelen bedragen al snel 5.000 euro per geval."

Lees meer over:
Tip de redactie