'Amsterdam als Europese hoofdstad van de virtual reality'

Het Amsterdamse bedrijf Force Field VR is onbekend in de stad, maar een wereldspeler in virtual reality (VR).

De ruimte ingeschoten worden, meekijken met Rembrandt die zijn meesterwerken schildert, of als soldaat rondlopen op een apocalyptisch slagveld: Het kan allemaal, maar dan wel vanaf de bank.

Het bedrijf werkt voor grote klanten als Microsoft en EA Games. Hun belangrijkste klant is het Amerikaanse Oculus, de bouwer van VR-brillen. Twee weken geleden lanceerde het bedrijf hun eerste game. 

"Landfall is een tactical top down shooter, alleen dan in VR.", zegt creative director Martin de Ronde. Dan wordt het meteen heel anders, want dan heb je echt het gevoel dat je op het battlefield staat. Je ziet allerlei ontploffingen om je heen, tanks, vliegtuigen. Het is een hele andere ervaring dan wanneer je een soortgelijke game speelt op bijvoorbeeld je PlayStation."

Jaren werk

Aan de game hebben zo'n dertig mensen ongeveer anderhalf jaar gewerkt. Maurice Camps is één van de game-artists die het spel bouwde. Hij vertelt hoe anders het is om aan een VR-game te werken, vergeleken met een standaard platformspel.

"Als je camera gericht staat op een bepaald punt in het level, dan hoef je de achterkant van het level niet te bouwen. Want die ga je niet zien. Maar in het geval van VR kan je overal heen kijken, dus je zal alles moeten gaan bouwen."

Toch zijn er meer dingen waar je aan moet denken bij een game voor een VR-bril, bijvoorbeel bewegingen. "Je hersenen zeggen tegen jou: 'Je staat stil', maar als de omgeving om je heen je het gevoel geeft dat je naar achteren beweegt, word je automatisch misselijk. Langzame bewegingen naar voren werken al veel prettiger."

Amsterdamse gamewereld

Hoewel Landfall een belangrijke titel voor het bedrijf is, wordt er niet alleen aan games gewerkt. Zo worden er ervaringen ontwikkeld voor musea en is er een programma gemaakt, waarbij klanten van het automerk Audi alvast hun nieuwe auto in VR kunnen bekijken.

Een virtuele ruimtereis werd ook door Force Field ontwikkeld. "Sommige mensen zeggen wel eens lachend als ze uit die ervaring komen: 'Nu hoef ik geen ticket meer te kopen. Ik weet nu hoe het is om in de ruimte te vliegen'. Zo mooi is virtual reality."

Eerder deze maand lanceerde het Amsterdamse Guerilla een wereldwijde succes-game en ook bij Force Field gaan de zaken niet slecht. "Ik denk zeker dat we trots mogen zijn op wat er gepresteerd wordt op het gebied van games in Amsterdam", vertelt De Ronde. En dat zorgt er weer voor dat meer en meer tech-bedrijven maar ook de creatieve industrie naar de stad komen, of hier zelfs 'geboren' worden. "Het kan alleen maar beter worden."

Tip de redactie