Amsterdams Platform Kwaliteitstaxi: 'Ronselaars schande voor de stad'

Een absolute schande voor de stad. Zo noemt Bas Vos, voorzitter van het Amsterdams Platform Kwaliteitstaxi de situatie rondom de ronselaars bij de taxi-standplaats op Schiphol.

Deze week nog werd een groepje Chinese toeristen opgelicht. Voor een ritje Schiphol - Amsterdam moesten zij maar liefst 485 euro betalen. 'Het is irritant voor iedereen. Handhavers kunnen niks doen. Taxichauffeurs hun imago wordt verpest door degene die extreem hoge bedragen vragen. Dat mag je wel een puinhoop noemen. Het is een beetje een jungle', zegt Bas Vos. 

Rechter
De problemen bij Schiphol blijven bestaan doordat de APV, de algemene plaatselijke verordening, die ronselen door chauffeurs zónder Schipholvergunning moest voorkomen, juridisch geen stand hield. 'De rechter heeft gezegd: de chauffeur moet zijn diensten mogen aanbieden op de openbare weg. Dus niet in de hal, maar wel ervoor', zegt Vos. 

De rechter deed de uitspraak al in mei 2015. Sinds die tijd kunnen taxichauffeurs zonder vergunning voor Schiphol hun wagen legaal ergens parkeren buiten de officiële standplaats. Ze mogen dan alsnog toeristen aanspreken die Schiphol uitlopen.

'APV gebied uitbreiden'
SP-Tweede Kamerlid Eric Smaling van de SP zegt dat de problemen makkelijk op te lossen zijn. Zijn partij stelde in juni al Kamervragen over de kwestie: 'Wat je moet doen is dat je het gebied waar die speciale verordening voor geldt, die moet je uitbreiden. Zo moeten andere taxi's zover hier vandaan staan dat het ook voor de passagier niet meer aantrekkelijk is om achter die chauffeurs aan te hobbelen.'

Volgens VOS moet er een APV komen die ronselaars verbied: 'Maar dat wel eentje die juridisch zo in elkaar steekt dat de rechter er niet omheen kan.' De gemeente Haarlemmermeer, die die APV op zou moeten stellen, weigert al maanden te reageren voor onze camera's en laat alleen weten 'er mee bezig te zijn.'

Weinig vertrouwen in gemeente
Smaling heeft weinig vertrouwen in de gemeente: 'Ik vraag me echt af of de gemeente wel in staat is om deze taak goed te vervullen. Niet niks, Schiphol. Misschien moet Amsterdam met het Rijk daar een grotere rol in vervullen, anders blijft het van de regen in de drup.' Het SP-kamerlid gaat in oktober opnieuw Kamervragen stellen over de situatie op Schiphol.

'Voorgestelde maatregelen oneerlijk'
Een grote groep taxichauffeurs, die wél officieel geregistreerd is als chauffeur, maar geen Schiphol-vergunning heeft, laat via hun advocaat weten het de voorgestelde maatregelen oneerlijk te vinden: 'Zij vinden dat ze in heel Nederland hun diensten aan mogen bieden, heeft ook met concurrentie te maken. Het ideale systeem is iedereen daar met een taxivergunning laten rijden. Een fee vragen voor de handeling van de taxidiensten, voor mensen die het faciliteren. Als je dat kunt verzorgen, zie ik geen enkele aanleiding om mensen te weren', zegt Khalid Kasem namens de taxichauffeurs.

Tip de redactie