'Telefonische bereikbaarheid huisartsenpost Amsterdam het slechtst van Nederland'

Huisartsenpost Amsterdam komt het slechtste uit de test van de Consumentenbond.

De beoogde telefonische wachttijd van twee minuten werd in 85 procent van de gevallen overschreden.

De Consumentenbond belde iedere keer veertig huisartsenposten (HAP) twintig keer op een niet-spoedlijn. "En daar werden we niet blij van", zegt Bart Combée, directeur van de Consumentenbond. "Van de 40 huisartsenposten zijn er 38 niet in staat om het merendeel van de telefoontjes binnen twee minuten aan te nemen."

Gemiddelde wachttijd

De Amsterdamse huisartsenpost deed het dus het slechtst. Bij zeventien van de twintig belpogingen was de wachttijd langer dan twee minuten; de gemiddelde wachttijd bedroeg zelfs tien minuten.

De grens van twee minuten is belangrijk om te voorkomen dat consumenten de spoedlijn gaan bellen. Die lijn is uitsluitend bedoeld voor acute gevallen en moet binnen dertig seconden worden opgenomen.

Inspectie

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is bezorgd over de resultaten van het onderzoek. Maar voor er stappen worden ondernomen tegen HAP’s die te laat opnemen, wil de inspectie eerst de resultaten nog nader bestuderen.

Mail de redactie

Mail de redactie
Heeft u tips of opmerkingen over het regionale nieuws op NU.nl? Mail dan de redactie op:
Tip de redactie