Plan voor aanpak grote hoeveelheid donateurwervers in Amsterdam

Branchevereniging Direct Dialogue Donateurwerving Nederland (DDDN) wil een einde maken aan de mogelijke overlast die winkelende mensen kunnen ondervinden van mensen die donateurs willen werven voor goede doelen.

Of je nu gaat shoppen in de Kalverstraat, boodschappen gaat doen bij de Albert Heijn of de pont pakt naar Noord: je loopt ongetwijfeld een sponsorwerver tegen het lijf. En vaak niet één, maar drie of vier tegelijk.

"Er ontstaan onwenselijke situaties in de stad voor zowel winkeliers als het winkelend publiek", laat directeur Henk Dokter weten aan het ParoolVooral op plekken zoals de Jodenbreestraat of het Koningsplein is het dringen om nieuwe donateurs. 

Om de grote hoeveelheid wervers in betere banen te leiden heeft DDDN een systeem bedacht waarbij er een maximaal aantal medewerkers op vaste plekken in de stad donaties mogen verzamelen.

Aanmelden

Wervers melden zich aan via speciale software en zien direct of er nog plek is. Staan er al drie wervers dan moeten zij verder zoeken naar een andere plaats.

In Den Haag en andere steden is de regeling al geïntroduceerd en het werkt goed, zegt Dokter. 

DDDN verwacht in de herfst van start te kunnen gaan met de nieuwe regels. "Maar dat betekent helaas niet dat er direct nergens meer dan drie jongens of meisjes zullen staan die voor een goed doel werken", laat Dokter alvast weten.

Mail de redactie

Mail de redactie
Heeft u tips of opmerkingen over het regionale nieuws op NU.nl? Mail dan de redactie op:
Tip de redactie