Nog veel Nederlanders hebben moeite met Gay Pride

Nog relatief veel mensen, vooral laagopgeleide mannen buiten de Randstad, hebben moeite met het Gay Pride-festijn in Amsterdam.

Dat blijkt uit het Evenementen Merkenonderzoek 2016 van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Het bedrijf peilde de populariteit en bekendheid van evenementen in Nederland. De steekproef werd voorgelegd aan een panel waaraan 1600 mensen meedoen.

Uit het onderzoek blijkt dat men het evenement 'erg apart maar tegelijkertijd weinig sympathiek vindt.' Toch staat de Gay Pride wel in de top tien van sterkste merken in de evenementensector. Als sterkste merk komt een ander groot Amsterdams evenement naar voren, namelijk SAIL. Ook de Huishoudbeurs in de RAI staat hoog op de lijst.

Amsterdam is sowieso evenementenstad nummer één in Nederland. De stad heeft vijftien evenementen met een nationale uitstraling zoals de Johan Cruijffschaal, de Dam tot Damloop, het Prinsengrachtconcert en de Uitmarkt. Nummer twee, Utrecht, heeft er tien. 

De Top 10 van sterkste merken in de Nederlandse evenementensector bestaat uit:

1. SAIL Amsterdam

2. Pinkpop

3. Huishoudbeurs

4. Vierdaagse Nijmegen

5. Lowlands

6. NK Schaatsen

7. KNVB beker

8. Amsterdam Gay Pride

9. TT Assen

10. North Sea Jazz Festival

Tip de redactie