Amsterdam start experimenten tegen de drukte

Het Amsterdamse stadsbestuur gaat met 18 experimenten proberen de toeristen over de stad te verspreiden en overlast te verkleinen.

De experimenten zijn in samenwerking met de stadsdelen, musea en ondernemers. Elk experiment begint in een straat of buurt en kan, als het een succes is, worden uitgebreid naar andere delen van de stad. De 18 proeven starten dit jaar en kosten samen 637.500 euro. Andere initiatieven volgen later dit jaar.

De opvallendste experimenten op een rij:

Touringcars Museumplein

Stewards gaan chauffeurs aanspreken op hun gedrag. Ze parkeren nu hun touringcars op de stoep of op de laad- en losplekken van het Museumplein. Ook rijden bussen rondjes door het gebied. Dat zorgt voor onveilige situaties. Bovendien wordt parkeergarage nauwelijks gebruikt. Kosten: 30.000 euro.

Gerard Douplein

Het plein wordt steeds drukker en voller. Samen met ondernemers wordt alvast getest hoe het plein het beste kan worden ingericht, met een oplossing voor de grote hoeveelheid fietsen. Later volgt een definitief ontwerp voor een herinrichting. Kosten: 25.000 euro.

Canal pride

De Prinsengracht wordt met de canal pride autovrij voor de veiligheid en verkleining van de overlast. Al wijzen de bewoners van de gracht er wel op dat ze hierdoor juist meer overlast van de bezoekers hebben doordat de buffer van auto's dan wegvalt. Kosten: maximaal 50.000 euro.

Noorderpark

Vergeleken met de andere parken is in het Noorderpark weinig te beleven en daarom wordt het park relatief weinig gebruikt, blijkt uit onderzoek. Het is de bedoeling het park aantrekkelijker en toegankelijker te maken, ook omdat de Noord-Zuidlijn waarschijnlijk volgend jaar in gebruik wordt genomen. Kosten: 50.000 euro.

Tip de redactie