Te hoge vrachtwagens Coentunnel amper beboet

Te hoge vrachtwagens bij de Coentunnel in Amsterdam worden zelden beboet. Het gaat om slechts vier procent van de chauffeurs.

Uit cijfers bleek eerder al dat de Coentunnel in 2015 maar liefst 1249 keer op slot ging vanwege een te hoge vrachtwagen. Toch werden er uiteindelijk maar 49 vrachtwagens bekeurd, blijkt nu uit gegevens van Centraal Justitieel Incassobureau die in handen zijn van RTV NH.

De VVD en D66 riepen minister Melanie Schultz van Haegen eerder al op het matje. Beide partijen pleiten voor maatregelen. Eén van die mogelijke maatregelen zou het uitdelen van meer bekeuringen zijn. De boetes tussen de 700 en 900 euro zouden een afschrikwekkend effect moeten hebben. 

4 meter

Rijkswaterstaat laat weten wel wat te zien in het plan om vaker te bekeuren: "Het is zaak dat alle chauffeurs zich aan de wettelijke maximale doorrijhoogte van 4 meter houden. Verbaliseren kan inderdaad een preventief effect hebben voor mogelijk toekomstige overtredingen", aldus een woordvoerder.

Het grote verschil tussen het aantal stremmingen en het aantal  bekeuringen kan volgens Rijkswaterstaat ook komen door andere factoren: "De oorzaak kan liggen aan een opbollend zeil, 'dansende' lading of een hevig verende vrachtwagen waardoor de vrachtwagen als te hoog wordt gedetecteerd maar dat feitelijk niet is." Over hoeveel gevallen het gaat is onduidelijk.

Sociale media

Dat de minister ook vindt dat het aantal bekeuringen te laag is, blijkt uit het feit dat de politie vanaf nu prioriteit moet geven aan het beboeten van vrachtwagenchauffeurs met een te hoge lading. De politie heeft daarom via Facebook gewaarschuwd en gaat via Twitter melden als er boetes worden uitgedeeld. Dat is overigens nog niet gebeurd. 

Volgens de politie worden er geen aparte teams ingezet, maar is het controleren van de hoogte onderdeel van het werk van agenten die sinds kort extra worden ingezet om de transportsector te controleren.

Tip de redactie