'Angst retailers voor omzetdaling door ja-ja-sticker onterecht'

De angst van retailers dat een ja-ja-sticker de omzet zou drukken is onterecht. Dat zou blijken uit een onderzoek van Reclamefolder.nl.

Volgens De Telegraaf staat in het onderzoek dat bijna driekwart van de Amsterdammers die op dit moment geen papieren folders ontvangen, de reclame prima kunnen vinden in huis-aan-huisbladen, op internet en in de krant.

Met een ja-ja-sticker kunnen consumenten aangeven dat ze apart folders willen ontvangen. Mensen mogen dan alleen nog folders in de bus krijgen als ze zo'n sticker op de brievenbus hebben. En retailers zijn het daar niet mee eens, omdat ze bang zijn dat de folders dan veel minder consumenten bereiken.

'Ik snap de angsten van het bedrijfsleven wel. Verandering wekt vaak weerstand op, maar er komt een generatie aan die online gedreven is. Is het echt allemaal zo ernstig als tegenstanders beweren?', zegt Joost Rueck, directeur van Reclamefolder.nl.

Genoeg alternatieven

Hij vult aan: 'Wij wilden gewoon weten wat de consument nou vindt van die ja-ja-sticker. Tot nu toe kwam die niet aan bod in de discussie. Wij kwamen erachter dat de Amsterdammer graag wil weten waar hij zijn voordeel kan vinden. Er zijn genoeg alternatieven. Ik durf te stellen dat Amsterdam de ja-ja-sticker verwelkomt.'

De Raad van de Nederlandse Detailhandel is echter nog niet gerustgesteld. 'Papieren folders dragen substantieel meer bij aan de omzet van een winkelier dan de online communicatiekanalen. Het effect en het bereik van reclamefolders zijn vele malen hoger dan de online communicatie kanalen. De winkeliers laten niet voor niets folders drukken.'

Tip de redactie