Sarphatistraat 'fietsvriendelijker' door drempels en lagere snelheid

Het grootste deel van de Sarphatistraat in Amsterdam wordt een fietsstraat. De maximumsnelheid wordt verlaagd naar 30 kilometer per uur en de weg wordt volledig rood.

Dat heeft de gemeente besloten. Het gaat om een proef van vijf maanden, die in juli start. Naast de kleurverandering komen er op de straat tussen het Alexanderplein en de Weesperstraat elke zestig meter 'fietsvriendelijke drempels', belijning die de straat smaller laat lijken en meer verkeersborden.

Toch blijft er ook een hoop hetzelfde. Zo mogen trams en taxi's met 50 kilometer per uur over de trambaan blijven rijden, verdwijnen er geen parkeerplekken en wordt de straat nergens afgesloten voor auto's. De proef wordt volgens de gemeente na afloop 'uitgebreid geëvalueerd'. 

"De Sarphatistraat is een van de drukst befietste wegen in de stad, met aanzienlijk meer fietsers dan auto’s. Op sommige momenten wel acht keer zoveel", zegt verkeerswethouder Pieter Litjens. "Dan is het eigenlijk niet meer dan logisch dat je de fietser ook voorrang geeft."

Tip de redactie