'Publieke laadpalen over vijf jaar al verouderd'

De laadpalen die in Amsterdam massaal geplaatst worden, zijn over vijf jaar achterhaald. Hoewel de gemeente kapitalen investeert in de uitrol van de infrastructuur voor elektrisch rijden, voldoen de palen over vijf jaar niet meer.

Daarvoor waarschuwt Maarten Steinbuch, hoogleraar Automotive aan de TU Eindhoven in NRC Next.

"Als er straks auto’s komen met een actieradius van meer dan driehonderd kilometer, voldoen die langzame oplaadpalen, die nu overal geplaatst worden, veelal niet meer. Snelladers zijn dan de standaard."

Amsterdam zet voorlopig in op die langzame publieke laadpalen. De bedoeling is dat er daar in 2018 vierduizend van zijn in de stad. Sinds 2011 zijn er maar twee snellaadlocaties en dat aantal wordt de komende jaren beperkt uitgebreid. Snelladers kosten volgens de gemeente meer geld en nemen meer ruimte in beslag.

Hoeveel er precies in de laadpalen wordt geïnvesteerd wil de gemeente niet zeggen. Wel is duidelijk dat kleinere gemeenten er gemiddeld jaarlijks 739 euro per laadpaal op toe moeten leggen. Dat verlies zou bij de gemeente Amsterdam niet veel minder zijn, aldus een woordvoerder.

Tip de redactie