'Tweedeling op scholen leidt tot problemen in de toekomst'

De toenemende tweedeling in het onderwijs zal zorgen voor onbegrip en moeizame verhoudingen op de werkvloer. Dat zegt onderwijsjournalist Anja Vink dinsdag tegen AT5.

In Amsterdam gaan veel kinderen naar aparte vmbo's, havo's en categoriale gymnasia, in plaats van naar scholengemeenschappen. Volgens journalist Vink vergroot dat de tweedeling in de stad van kinderen uit de hoog- en laagopgeleide klasse.

En dat levert problemen op. Vink: "Als je elkaar nooit bent tegengekomen, dan zorgt dat voor communicatiestoornissen. Als je al bij elkaar in de klas hebt gezeten, en dat gaat zeker niet altijd gemakkelijk, dan ken je elkaar wel, je kent elkaars codes, je kent elkaars houding. En je snapt het veel beter."

Afspiegeling

Vink vindt de segregatie slecht voor een stad als Amsterdam, die bestaat uit 30 procent laagopgeleiden en 70 procent middenklasse. Scholen moeten daar volgens haar een afspiegeling van zijn. Volgens Vink doen categorale scholen nauwelijks hun best om kinderen uit lage milieus naar binnen te krijgen.  

Jan van Muilekom, rector van het populaire Vossiusgymnasium, ziet niets in de afschaffing van zelfstandige schooltypes. Maar hij ziet wel in dat het nodig is om het lage percentage van 15 a 20 procent leerlingen uit de laagopgeleide gezinnen omhoog te krijgen.

Van Muilekom: "We hebben in het verleden zo'n project gedaan, dat is weer een beetje geluwd. Het rapport over segregatie in het onderwijs geeft weer een nieuwe incentive om daar weer achteraan te gaan."

Bekijk de video hier:

'Tweedeling op scholen leidt tot problemen in de toekomst'

Tip de redactie