Reclamebranche ziet niets in ja-ja-sticker

Wie straks nog reclamefolders in de bus wil ontvangen moet hier in de toekomst waarschijnlijk expliciet om vragen.

Met een speciale JA-JA sticker kan dan worden aangegeven dat de folders welkom zijn. Het initiatiefvoorstel komt van de Partij voor de Dieren (PvdD) en zou tien miljoen kilo papier per jaar schelen.  ziet echter niets in de maatregel.

Volgens de Partij voor de Dieren scheelt de maatregel 33.000 dode bomen per jaar. 'Mensen die toch reclamefolders in de bus willen, moeten dit straks zelf aangeven door een Ja-Ja sticker op hun brievenbus te plakken', aldus PvdD-voorzitter Johnas van Lammeren. Volgens de partij krijgen huishoudens gemiddeld 33 ongevraagde folders per week.

De reclamebranche ziet echter niets in de plannen van de gemeente. 'Ik denk dat het systeem zoals we dat nu al bijna dertig jaar geregeld hebben in Nederland, maar ook in Amsterdam, moet blijven bestaan.'

'Het is heel laagdrempelig en met 43 procent geplakte stickers in Amsterdam is het duidelijk dat de sticker goed bereikbaar is voor mensen. Waarom zouden we daar moeten ingrijpen', aldus Stephan van den Eijnden van Branchevereniging Mail DB.

Bekijk een reactie van de branchevereniging:

Voorstel ja-ja-sticker valt niet goed bij reclamebranche

Bus

Ondanks dat veel folders ook op het internet te vinden zijn, is er volgens de branchevereniging nog steeds een grote groep mensen die de reclame graag in de bus ontvangt. Ook wordt er volgens de Mail DB lang niet zoveel papier verspild als de Partij voor de Dieren doet geloven.

'85 procent van al het papier dat ingezameld wordt, dat wordt gerecycled en verwerkt tot nieuw papier. Dus de keten heeft daar enorm op geïnvesteerd om dat soort zaken op orde te krijgen.'

Een meerderheid van het college heeft positief op de plannen gereageerd. In april wordt het voorstel in behandeling genomen.

Tip de redactie